مقالات کرکره برقی

نحوه تنظیم چشمی درب اتوماتیک و راه‌های رفع ایراد آن

تنظیم چشمی درب اتوماتیک

اگر در هنگام باز و بسته شدن درب اتوماتیک ساختمان به مشکل برخورده باشید، این مورد می‎تواند ناشی از وجود عیب در چشمی درب اتوماتیک باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع فتوسل، کارکرد چشمی‌ها و عوامل آسیب دیدن آن‌ها آشنا شویم.

تمامی درب‌های اتوماتیک اعم از درب اتوماتیک شیشه‌ای، درب اتوماتیک کرکره‌ای، جک پارکینگی و درب اتوماتیک صنعتی دارای فتوسل و چشمی می‌باشند. این قطعه جزو لوازم ایمنی سیستم به شمار می‌رود و وجود هر گونه ایراد یا مشکلی، منجر به کاهش عملکرد درب اتوماتیک کرکره‌ای می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد ایراد چشمی درب و راه‌های رفع آن صحبت کنیم.

چشمی درب اتوماتیک چیست؟

چشمی درب اتوماتیک یکی از مهم‌ترین اجزای درب‌های برقی می‌باشد که با نام‌های دیگری مانند فتوسل، چشم ضدبرخورد و سنسور درب پارکینگ نیز از آن یاد می‌شود. این قطعه برای جلوگیری از برخورد با موانع ایجاد شده هنگام باز و بسته شدن درب به کار می‌رود. در واقع این سنسور باعث کاهش خطرات احتمالی و افزایش ایمنی در زمان باز و بسته شدن درب می‌شود. چشمی‌ها باید در ارتفاع 15 الی 30 سانتی‌متری از سطح زمین نصب شوند. هم‌چنین این که سنسور رو به بیرون نصب شود یا داخل، به نوع درب اتوماتیک بستگی دارد.

کارکرد چشمی درب اتوماتیک به چه صورت است؟

این قطعه دارای دو چشمی است که یکی از آن‌ها فرستنده (RX)، و دیگری گیرنده (TX) محسوب می‌شود. هر دو چشمی دارای دو رله نرمال باز NO و نرمال بسته NC بوده و باید به برق 12 یا 24 ولت وصل شوند. بر اساس استاندارد کشورهای تولیدکننده درب اتوماتیک و جک پارکینگی، باید دو جفت از این چشمی درب یا فتوسل در هر سیستم استفاده گردد. یکی داخل ساختمان و قبل از درب پارکینگ، و دیگری بیرون از درب ساختمان.

از چشمی فرستنده، یک مادون خطی به چشمی گیرنده فرستاده می‌شود  و تا هنگامی که این اشعه به وسیله افراد یا خودرو یا هر شیئی قطع گردد، درب ساختمان توسط ریموت بسته نشده و در مرکز کنترل یک خطا با نام لاتین CH ثبت می‌گردد.

✪ مشاوره و سفارش 09128818367✪

فروش و نصب انواع درب کرکره اتوماتیک و کرکره برقی با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در تهران

انواع چشمی های کرکره برقی با سنسور حرکت

هنگام نصب فتوسل، با توجه به سلیقه و کارکرد مد نظر ، و متناسب با نوع درب می‌توانید بین چشمی‌های کرکره برقی، یکی را انتخاب کنید. در این قسمت انواع سنسورها را معرفی می‌کنیم.

فتوسل معمولی: سنسورهایی که به عنوان چشمی‌های ایمنی معمولی شناخته می‌شوند، دارای برد متوسطی هستند وبهترین مکان نصب آن‌ها دیوار است. این نوع چشمی‌ها کارایی خیلی زیادی ندارند زیرا همانند اسمی که دارند عملکردشان معمولی است. برای نصب این نوع فتوسل، از روش سیم‌کشی استفاده می‌شود.

فتوسل برد بلند: این نوع سنسور برای بردهای بلند و ارتفاع زیاد کاربرد دارند و در مکان‌هایی مانند ساختمان‌های تجاری و سوله‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب چشمی‌های برد بلند باعث پوشش فضای مناسب تا ارتفاع 35 متری می‌شود. لذا برای منازل مسکونی با ارتفاع درب معمولی، کارایی چندانی ندارد.

فتوسل گردان: این نوع چشمی، قابلیت گردش در تمام زوایا را دارد و مانند چشم انسان می‌تواند تمام محیط اطراف خود را پایش کند تا در صورت لزوم سریعا واکنش مناسب را نشان دهد. فتوسل گردان برعکس چشمی‌های برد بلند نمی‎تواند برد زیادی را پوشش دهد.

فتوسل وایرلس: چشمی‌های وایرلس یکی از مدرن‌ترین فتوسل‌ها هستند که در کرکره‌های برقی استفاده می‌شوند. کارکرد این چشمی‌ها بدون سیم و با استفاده از اینترنت است. اگر بحث بودجه برای شما مطرح نیست، این نوع فتوسل گزینه مناسبی می‌باشد زیرا قیمت و هزینه نصب آن، نسبت به انواع دیگر بیشتر است.

فتوسل برقی آینه‌ای: ویژگی جالب این نوع چشمی‌های ایمنی این است که با استفاده از آینه کار می‌کنند. به این معنی که در این فتوسل‌، یک آینه مقابل فرستنده و گیرنده قرار داده می‌شود. نحوه کارکرد این سنسور به این صورت است که فرستنده می‌تواند نور را منعکس کند؛ و متقابلا گیرنده توانایی دریافت کردن آن را دارد. شیوه تشخیص اجسام طبق ارتباطی است که بین گیرنده و فرستنده برقرار می‌شود.

چشمی های کرکره برقی

6 اقدام لازم برای رفع ایرادات چشمی درب اتوماتیک

  1. چک کردن سیستم برق: ابتدا باید مطمئن شوید که عدم کارکرد جک درب پارکینگ یا درب اتوماتیک کرکره‌ای به دلیل خرابی  و کار نکردن چشمی‌ها است. زیرا در بیشتر موارد کار نکردن چشمی، به دلیل قطع جریان برق یا اتصالی در سیستم برق محیط است. در صورت قطع بودن سیم متصل به جک اتوماتیک یا اتصالی، متخصص مجرب پس از عیب‌یابی و بررسی، به راحتی آن را تعمیر می‌کند.
  2. چک کردن باتری: یکی از دلایل کار نکردن درب اتوماتیک، از کار افتادن باتری‌های ریموت می‌باشد. به این معنی که هر چقدر شما دکمه‌های کنترل ریموت را فشار می‌دهید، درب بالا یا پایین نمی‌رود. لذا پس از بررسی باتری‌ها، در صورت نیاز باید تعویض گردند.
  3. بررسی کردن ریموت: گاهی علت باز نشدن درب اتوماتیک، ایجاد مشکل در کنترل ریموت، به دلیل وارد شدن رطوبت یا ضربه خوردن می‌باشد. در این صورت باید ریموت باز شده و پس از بررسی در صورت تعمیر نشدن و خراب شدن برد، باید تعویض گردد.
  4. بررسی چشمی‌های الکترونیک درب اتوماتیک: اگر موارد فوق ایرادی نداشتند، عدم کارکرد درب اتوامتیک، می‌تواند به علت ایجاد نقص فنی در چشم‌های الکترونیک و سنسورها باشد. این قطعات بسیبار حساس بوده و امکان خرابی آن‌ها بیشتر از موارد دیگر است. گاهی اوقات هم گرد و غبار و ضایعات موجود بر روی چشم الکترونیک، عملکرد آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
  5. بررسی عملکرد جک اتوماتیک: جک‌ها، اصلی‌ترین قسمت درب‌های اتوماتیک می‌باشند. اگر هنگام باز و بسته شدن درب، فشار مضاعفی بر آن وارد شود، اصطکاک بین چرخ‌دنده و میل ماردون زیاد شده و این امر موجب شکستن جک می‌شود. جک‌های هیدرولیکی نیز به روغن نیاز دارند و کمبود روغن باعث ایجاد فشار بر روی موتور شده و عمر مفید جک کاهش پیدا می‌کند.
  6. بررسی فلاشر درب: فلاشر و چشمک‌زن، نقش هشداردهنده را دارد. در صورت خراب شدن این قطعه، ممکن است شما دچار اشتباه شده و کنترل ریموت را چند بار فشار دهید. این چراغ چشمک‌زن، ساکنین ساختمان و رهگذران را از باز و بسته شدن در آگاه می‌کند و خراب شدن آن می‌تواند مشکل آفرین باشد.

 

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

نصب و تنظیم چشمی درب پارکینگ

تقریبا اکثر چشمی‌ها عملکرد یکسان دارند. به همین دلیل نصب آن‌ها به شکل یکسان صورت می‌گیرد. اما بهتر است نصب فتوسل درب‌های اتوماتیک را به یک متخصص حرفه‌ای بسپارید که مهارت، تجربه و دانش کافی را در مورد نصب چشمی و عملکرد درب اتوماتیک داشته باشد. هم‎چنین به دلیل حساسیت قطعه و قیمت آن، بهتر است از فروشگاه مطمئن خریداری شود.

مجموعه بابادر با تجربه‌ای 15 ساله در زمینه تولید انواع درب‌های اتوماتیک و تجهیزات مربوط به آن، با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و کادری مجرب و حرفه‌ای، پاسخگوی سوالات و مشاوره برای خرید و استعلام قیمت درب اتومات است.

اگر به کارشناس دسترسی نداشتید، هنگام نصب چشمی‌ها دقت کنید که کاملا روبروی یکدیگر قرار بگیرند. برای این کار می‌توانید از خط تراز کمک بگیرید. بعد از باز کردن مشاهده می‌کنید که در یک طرف آن دوسیم وجود دارد که به مدار وصل شده است و فقط یک مثبت و منفی 24 ولت دارد که باید به دقت در چشمی جایگذاری شوند. در طرف دیگر 4 سیم به برد متصل می‌شوند که یکی از آن‌ها منفی و دیگری مثبت است و باید مشابه طرق قبلی بسته شوند. دو سیم باقی مانده به ترتیب و قانون خاصی نیاز ندارند و می‌توان به هر کدام دو ورودی رله متصل کرد.

اگر هر کدام از جایگذاری‌ها در مدار چشمی و مثبت و منفی دستگاه درست وصل نشده باشد، ممکن است فیوز برد جک شما بسوزد و دستگاه فتوسل خراب شود. لذا اکیدا توصیه می‌شود شخصا وارد کار نشده و برای نصب چشمی درب اتوماتیک از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید.

خرابی چشمی درب اتوماتیک

عوامل موثر در خرابی چشمی درب اتوماتیک

کثیف شدن قاب چشمی: نظافت و نگهداری از تجهیزات به خصوص قطعات برقی، تاثیر زیادی در راندمان و طول عمر آن‌ها دارد. تمیزکردن چشمی درب با یک دستمال نمناک نیز بسیار مهم است. زیرا اگر فوتوسل کثیف باشد یا روی قاب چشمی خاک بنشیند، چشمی دچار اختلال می‌شود.

قطع شدن سیم: گاهی در اثر دست کاری افراد، کاکرد زیاد و کهنگی، و سایر عوامل یکی از سیم‌های چشمی از جای خود درآمده و قطع شود. در این صورت فتوسل نیز عملکرد درستی نخواهد داشت. برای رفع این مشکل بهتر است درب اتوماتیک توسط یک کارشناس متخصص و باتجربه بررسی و تعمیر شود.

آب خوردگی: وارد شدن آب به یکی از دو جفت فتوسل‌های نصب شده روی سیستم، یکی از پراحتمال‌ترین و بیشترین دلایل خرابی چشمی می‌باشد. ورود آب دو چشمی را سولفاته کرده و آن‌ها را از کار می‌اندازد. بهتر است بعد از نصب فتوسل، با استفاده از چسب آکواریوم، دور تا دور چشمی را آب‌بندی کرد.

سخن پایانی

سنسور چشمی جهت ایمنی و جلوگیری از آسیب‌رسانی سیستم به افراد یا وسایل تقلیه، طراحی و در انواع درب اتوماتیک قرار داده شده است. بهتر است ضمن آشنایی با انواع فتوسل و راه‌های رفع ایراد آن، در صورت ایجاد مشکل، عیب‌یابی فتوسل یا سنسور حرکت را به متخصص مجرب بسپاریم. برای مشاوره آنلاین و تلفنی و یا خرید فتوسل یا می‌توانید با کارشناسان مجموعه بابادر تماس بگیرید و مدل چشمی مناسب برای درب اتوماتیک خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *