مقالات کرکره برقی

بررسی انواع کرکره‌ برقی

انواع کرکره‌ برقی

اگر قصد خرید یا آشنایی با انواع کرکره برقی را دارید، در ابتدا بهتر است در مورد موتورهای کرکره برقی و انواع جنس تیغه‌های آن‌ها بیشتر بدانید تا متناسب با آن‌ها باکیفیت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین کرکره را خریداری نمایید.

درب‌های اتوماتیک و کرکره‌های برقی نقش مهمی در سهولت باز و بسته کردن انواع درب‌ها مانند درب‌های پارکینگ دارند. کرکره‌های برقی علاوه بر زیبایی ظاهری، کاربرد زیادی در محافظت از ساختمان و راحتی و آسایش بیشتر دارند. کرکره‌های برقی معمولا بر اساس جنس تیغه و نوع موتور دسته‌بندی می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم انواع کرکره‌های برقی را از نظر جنس تیغه و موتور مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط:

انواع کرکره برقی بر اساس نوع موتور

وجه تمایز درب‌های اتوماتیک و کرکره‌های برقی با مدل‌های قدیمی و دستی، در وجود قطعه‌ای به نام موتور است. عملکرد موتور به نحوی است که با به چرخش درآوردن شفت کرکره برقی، باعث بالا و پایین رفتن رول تیغه‌ها می‌شود و با قدرت دورانی که ایجاد می‌کند، منجر به این حرکت می‌گردد. انواع کرکره‌ برقی بر اساس نوع موتور به 3 دسته موتور توبولار، موتور ساید و موتور سانترال تقسیم می‌شوند. موتور کرکره برقی جزو قطعات مهم درب‌های اتوماتیک است که نقش مهمی در عملکرد درست کرکره برقی دارد.

1- موتور توبلار

موتورهایی هستند که داخل شفت یا لوله قرار می‌گیرند و به علت قطر کم موتورها هنگام رول شدن، فضای خیلی کمی را اشغال می‌کنند. کرکره‌های برقی با موتور توبلار برای درب‌های اتوماتیک پارکینگ‌ها و فروشگاه‌هایی که میزان تردد آن‌ها زیاد نیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان قدرت موتور کرکره برقی توبولار بین 30 تا 300 نیوتون تقسیم‌بندی می‌شود.

این موتور کرکره برقی دارای قطر کمی بوده و در شفت‌های لوله‌ای شکل و هشت ضلعی قابل نصب است. هم‌چنین خلاص کن دستی دارد که در صورت قطعی و نبود برق می‌توان از آن استفاده کرد. موتور کرکره اتوماتیک توبولار از برق تک فاز استفاده می‌کند و قابلیت رول کردن کرکره در داخل و یا بیرون از ساختمان وجود دارد.

2- موتور ساید

این نوع موتور برای درب‌های سنگین، درب‌های اتوماتیک فروشگاه‌ها و پارکینگ‌های پرتردد یا کارخانجات کاربرد دارد. کرکره دارای موتور ساید، در بین انواع کرکره برقی، قدرت بالایی داشته و قابلیت کارکرد در زمان قطعی یا نبود برق را هم دارد. اما سرعت این موتور برای حرکت دادن تیغه خیلی بالا نیست. موتور آن هم بی‌صدا است هم خارج از شفت قرار دارد و در زمان خرابی موتور نیاز نیست تیغه کرکره برقی را پایین آورده و تعمیر کرد. بعضی از انواع موتورها باطری بک آپ دارند که در این صورت نسبت به ابعاد تیغه کرکره اتوماتیک (رول آپ) تا 30 مرتبه در زمان قطعی برق می‌تواند حرکت کند.

3- موتور سانترال

موتور کرکره بری سانترال یا مرکزی برای درب‌های با وزن متوسط و ترددهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت نام‌گذاری موتور سانترال به این دلیل است که در مرکز شفت کرکره نصب می‌شود. موتور سانترال تنها موتوری است که می‌توان آن را بر روی کرکره‌های قدیمی نصب کرد. این موتور توانایی جابه‌جایی درب‌هایی با وزن 150 تا 500 کیلوگرم را دارد. هم‌چنین حرکت سریع و روان‌تری نسبت به سایر موتورها دارد.

موتورهای سانترال دارای دو نوع باتری‌دار و بی باتری هستند. مدل باتری دار سیستم UPS دارد و با برق 24 ولتی کار می‌کند هنگام قطعی برق باتری‌های اضطراری آنها کرکره را باز و بسته می‌کند مدل بدون باتری مدار فرمان ساده‌ای دارد در زمان قطعی برق می‌توان از سیستم خلاص کن آن استفاده کرد

بیشتر بخوانید:

موتور توبولار، موتور ساید و موتور سانترال

انواع کرکره برقی بر اساس جنس تیغه

تیغه‌ جزو اعضای اصلی و مهم کرکره برقی است که بیشترین تاثیر را در قیمت کرکره برقی دارد. اگر از برند مطرح و باکیفیت تیغه استفاده شود طول عمر و کارکرد کرکره برقی افزایش خواهد داشت. تیغه‌های آلومینیومی و پس از آن، تیغه‌های گالوانیزه، بیشترین استفاده را در ساخت انواع کرکره برقی دارند تیغه کرکره برقی از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری کرده و هنگام بسته بودن درب، نمای زیبایی به ساختمان می‌دهد.

در حالت کلی در رابطه با انواع کرکره برقی 6 نوع تیغه‌ داریم که بسته استفاده کاربران هر یک را می‌توان انتخاب کرد:

  1. آلومینیوم یا اکسترود
  2. تیغه پانچ‌دار یا سوراخ‌دار
  3. تیغه شفاف یا پلی کربنات
  4. تیغه فوم‌دار یا گالوانیزه
  5. تیغه رول گیتر
  6. تیغه فوم‌دار با جنس آلومینیوم  

مطالب مرتبط:

سازوکار و عملکرد انواع کرکره برقی

حرکت موتور کرکره برقی به صورت عمودی بوده و برای کار کردن به یک منبع برق سیمی یا منبع انرژی خورشیدی متصل است که با هدایت ریموت کنترل از راه دور بالا و پایین می‌رود. کرکره برقی با اتصال موتور کوچکی که توسط ریموت کنترل رمزگذاری شده است، فعال می‌شود.

انواع کرکره برقی سیستم امنیتی ویژه‌ای دارند و با استفاده از نوعی پرتو الکترونیکی کار می‌کنند. به این نحو که هنگام عبور هر نوع شی یا موجودی پرتویی را ساطع می‌کند که درب دوباره باز شود. لذا هنگام بسته شدن درب، کودکان، حیوانات و کاربران دیگر را خطری تهدید نخواهد کرد؛ زیرا با تشخیص رهگذر از نو باز می‌شود.

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

سخن پایانی

تیغه و موتور دو بخش مهم و تشکیل‌دهنده بدنه کرکره‌های برقی هستند که با توجه به طرح‌ها و جنسی که دارند، گستره وسیعی از انواع کرکره برقی را به وجود آورده‌اند. همان طور که اشاره شد، در صورت استفاده از برند مطرح و باکیفیت موتور و تیغه کرکره برقی، و خرید از سایت و فروشگاه معتبر، طول عمر و نحوه صحیح عملکرد کرکره برقی افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار ارائه اطلاعات مفید در مورد انواع کرکره برقی، کارشناسان بابادر برای شنیدن نظرات، سوالات و یا مشاوره برای خرید در کنارتان هستند. می‌توانید علاوه بر قرار دادن کامنت، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *