مقالات کرکره برقی

تعمیر جک پارکینگ و نحوه عیب یابی

تعمیر جک پارکینگ و نحوه عیب یابی

جک‌ درب پارکینگ از جمله لوازم جانبی کرکره برقی است که مدل‌های مختلفی دارد و بنا بر نیاز در محل مناسب نصب می‌شوند. برخی از ایراداتی که در جک‌ها به وجود می‌آید فقط به یک نوع جک اختصاص ندارد و در میان انواع جک درب پارکینگ کرکره ای مشترک هستند. در نتیجه راه حل مشترکی نیز برای برطرف کردن آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی برخی مشکلات مربوط به جک درب پارکینگ و روش‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

تعمیر جک پارکینگ

چک کردن سیستم برق

قطعی برق یا اتصالی در سیستم برق، از علل رایج باز و بسته نشدن درب پارکینگ است. لذا برای عیب‌یابی یا تعمیر جک پارکینگ باید ابتدا باید مطمئن شوید که جک یا سیستم الکترونیکی به برق متصل است یا خیر. عده‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، دستگاه را از سیستم برق جدا کرده یا فیوز را خاموش می‌کنند. به همین دلیل عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند که درب پارکینگ یا جک آن خراب شده است.

بررسی کردن باتری‌ها

عدم عملکرد درست ریموت نیز موجب باز و بسته نشدن درب پارکینگ می‌شود. در این موارد بهتر است قبل از بررسی سیستم برق یا جک برقی، باتری‌های ریموت درب را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر در صورت تعویض باتری هم درب پارکینگ دوباره کار نکرد، از متخصص مجرب برای عیب‌یابی جک درب پارکینگ کمک بگیرید.

چک کردن ریموت

سیستم‌های الکترونیکی مانند ریموت به دلیل حساسیت، سریع‌تر از سایر قطعات آسیب دیده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. گاهی اوقات علت باز و بسته نشدن درب، ضربه خوردن ریموت کنترل یا وجود رطوبت است که باعث می‌شود دکمه‌های موجود به مدار داخلی بچسبند و ریموت کار نکند. می‌توانید به وسیله پیچ‌گوشتی پوسته ریموت درب اتوماتیک را باز کرده و خودتان نسبت به بررسی یا تعمیر اقدام کنید اما بهتر است این کار را به متخصصان تعمیر ریموت یا تعمیر جک پارکینگ بسپارید.

بررسی کردن چشم‌های الکترونیک

وجود نقص فنی در سنسورها و چشمی درب اتوماتیک پارکنیگ، باعث باز و بسته نشدن آن می‌شود. گاهی اوقات گرد و غبار یا آلودگی موجود بر روی چشم الکترونیک عملکرد درست سنسورها و درب را دچار مشکل می‌کند. به همین علت هنگام بروز مشکل، قبل از بررسی جک پارکینگی بهتر است اول سنسور و چشم الکترونیک چک شود. به این دلیل که سنسور درب اتوماتیک نیز حساسیت بالایی دارد، بهتر است هر چند وقت یک بار آن را با دستمال تمیز پاک کنید.

زیر نظر داشتن عملکرد جک اتوماتیک

در صورت وارد شدن فشار مضاعف به درب هنگام باز و بسته شدن، و افزایش اصطکاک بین چرخ‌دنده‌ها و میل ماردون، جک درب اتوماتیک شکسته می‌‍شود. در جک هیدرولیکی نیز کمبود روغن‌کاری باعث ایجاد فشار زیادی بر روی موتور می‌شود و همین موضوع عمر مفید جک را کاهش داده و امکان آسیب رسیدن به اتوماسیون درب افزایش پیدا می‌کند.

هم‌چنین با گذشت زمان روغن هیدرولیک درون جک‌ها، کیفیت خود را از دست داده و نیاز به تعویض خواهد داشت. علت صدا دادن جک درب پارکینگ هم می‌تواند به دلیل نشت روغن یا روغن‌ریزی جک‌ها باشد. به همین جهت بهتر است قبل از این که کار به تعمیر جک پارکینگ برسد، عملکرد جک اتوماتیک را زیر نظر داشته و روغن جک را چند وقت یک بار بررسی کنیم.

اهمیت به فلاشر درب

فلاشر و چراغ چشمک زن نقش سیستم هشدار را دارد. به این صورت که با یک بار فشار دادن ریموت، شما متوجه ارسال داده به مرکز فرمان شده و منتظر باز و بسته شدن درب هستید. اما اگر فلاشر درب اتوماتیک خراب باشد، ریموت را چندین بار فشار داده و سردرگم می‌شوید. فلاشر افراد رهگذر و ساکنین را از عملکرد درب پارکینگ آگاه کرده و مانع از بروز مشکلاتی مانند گیر کردن افراد و خودروها بین درب می‌شود.

فلاشر و چراغ چشمک درب پارکینگ

عیب یابی جک پارکینگ

آثار شکستگی در بازوی جک

اگر بازوی جک شکسته شده یا شفت آن خم شده باشد، شخص نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد. درب پارکینگ باید توسط کارشناس تعمیر جک پارکینگ بررسی شده و بازوها برای تعمیر باز شوند.

شکستگی پایه سر جک و ته جک

در صورت دفرمه یا کج شدن پایه‌ها، آن را با ضربات چکش به حالت قبل برگردانید. پس از تمیز کردن جای جوشکاری بر روی درب، پایه جک را دقیقا در جای قبلی جوش دهید. اگر پایه‌ها دقیقا در جای خود نصب و جوش داده نشوند، در زاویه باز شدن درب مشکل ایجاد می‌شود. این مشکل در نهایت در باز و بسته شدن درب اخلال ایجاد کرده و کار را به تعمیر جک پارکینگ می‌کشاند.

شکستگی یا به سرقت بردن چشمی و فتوسل

ابتدا بهتر است سیم‌های مثبت و منفی چشمی شکسته یا دزدیده شده را جدا کرده و با لنت بپوشانید. سپس درب را با کلید مخصوص خلاص کرده و به طور موقت درب را به صورت دستی باز و بسته کنید.

دستکاری افراد غیر فنی

بسیار پیش می‌آید که افراد ساختمان بدون آگاهی یا با تجربه‌ای بسیار کم، برای ست کردن ریموت، مدار کنترل جک درب پارکینگ را دستکاری کرده و ریموت‌های کد شده را به اشتباه پاک می‌کنند. در نتیجه تنظیمات جک را به هم می‌ریزند. در صورتی که تنظیمات جک بهم ریخته باشد و جک درست باز و بسته نشود، به دلیل تنوع جک‌ها برای حل مشکل باید با تعمیرکار مجرب در زمینه تعمیر جک پارکینگ تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و برطرف کند.

ضربه خوردن درب و فرو رفتن آن

اگر روی درب اثری از فرو رفتگی یا ضربه وجود داشته باشد، یا جک باز و بسته نشود و با صدای زیاد کار کند، به موتور یا گیربکس جک آسیب رسیده و نیاز به تعمیر جک پارکینگ است. در این صورت بازوهای جک باید توسط تعمیرکار باز شده و تعمیر شوند.

ضربه خوردن یا دزدیده شدن مدار کنترل یا برد جک پارکینگ

مدار کنترل یا برد جزو قطعات الکترونیکی و حساس جک هستند که تعمیر آن‌ها کار افراد عادی نبوده و باید توسط کارشناس متخصص بررسی و تعمیر شود. اما هنگام ایجاد این مشکل بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برق ورودی متصل به این برد راقطع کنید تا شخصی دچار برق گرفتگی نشود. تعمیرکار متخصص در حوزه تعمیر جک پارکینگ در صورت نیاز مدار آسیب دیده را با مدار جدید جایگزین می‌کند.

عیب یابی جک پارکینگ

مشکلات رایج جک درب پارکینگ

  • یکی از مشکلات رایج جک، کار نکردن موتور آن است که دلیل حتمی آن قطعی و نقص یکی از سیم‌های داخلی است.
  • مشکل دیگر داغ کردن موتور است که احتمالا به دلیل نقص استاتور موتور به وجود آمده است. در این صورت برای تعمیر جک پارکینگ باید موتور و استاتور آن چک شود.
  • گاهی موتور صدای بلندی دارد. این مشکل می‌تواند به این دلیل باشد که بلبرینگ‌ها کم آب شده یا از فرم بیرون شده‌اند. یا بدنه روتور و استاتور با یکدیگر اصطکاک دارند. پیچ موتور سفت نیست یا موتور به درستی در جای خودش قرار نگرفته است.
  • هنگامی که موتور در جا کار می‌کند ممکن است به دلیل بیرون بودن دکمه خلاص کن یا خم شدن محور دکمه خلاص کن باشد. هم‌چنین ممکن است سیستم انتقال توان گیربکس به پیستون هرز شده باشد.
  • مشکل دیگر گیر کردن سوئیچ باطن قفل است که دلیل آن می‌تواند خم شدن محور سوئیچ خلاص کن باشد.

 

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

دریافت مشاوره و درخواست خدمات

تماس با کارشناسان بابادر

سخن پایانی

جک پارکینگی مهم‌ترین قطعه در درب‌های اتوماتیک و کرکره برقی است. به گونه‌ای که در صورت ایجاد مشکل برای آن، کل عملکرد درب پارکینگ و باز و بسته شدن آن را مختل می‌کند. با آگاهی از عوامل و علائم خرابی جک و راه‌های تعمیر جک پارکینگ جلوی آسیب‌های بیشتر گرفته می‌شود. جک درب پارکینگ مانند قطعات دیگر نیاز به نگهداری و سرویس دارد. در صورت سرویس قطعات درب اتوماتیک مانند جک پارکینگی یا تعمیر و تعویض آن‌ها می‌توانید با کارشناسان مجموعه بابادر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *